Sunday, May 31, 2009

Vampire = Pontianak version Mat Saleh

Vampire C Peng Ee Sab Daa Raah

Wokeh, entry kali nie aku nak citer skit pasal minat aku kepada species vampire nie. K, benda nie rekaan semata2 la, (eh betul ke rekaan??) tapi bagi aku Vampire nie cam betul and it really facinates me. Kalau version Malaysia, biasanya dorang panggil pontianak, tapi pontianak nie biasanya dlm bentuk pompuan and suka makan darah gak. Kalau version luar negara tu... pontianak nie dorang panggil vampire la... tapi bukan sekadar jantina pompuan je, lelaki pun ade. huhu. Vampire biasanya, aktif time malam je.. takleh kena cahaya matahari, n makanan ruji dorang tentulah darah. Vampire dulu2 (count Dracula contohnye) biasanya suka pompuan lawa2 je, then dia akan stalk pompuan nie n hisap darah dia n convert pompuan nie jadik bini dia. Vampire nie takleh kena cahaya matahari, tidur mesti dlm keranda, takut tanda salib n bawang putih, kuat, n bleh tukar jadik kelawar.



Aku nak citer pasal trend2 Vampire masa kini, yg mana aku lebih menyukai vampire jenis2 nie. Vampire citer2 skrg biasanya tidak lagi mengikuti trademark, kelaziman, standard vampire2 dulu. Tgk la citer series Angel, True Blood, movie Twilight, Underworld, dan Blade tu.. tu mmg citer2 vampire yg enjoy d tgk. Kalau buku pula, sudah tentulah aku minat The Vampire Chronicles dari Anne Rice tu. Biarpun aku tak baca suma buku novel dia pasal vampire tu, aku minat 3 buku dia yg pertama tu.. Mmg best, antara favourite character dia yg aku minat tentulah hero buku tu, Lestat.

Dlm citer series plak, dulu aku tgk Angel, series nie mmg gempak beb.. dia citer pasal c Angel nie, pontianak yg da bertaubat nak jadik baik, melawan pontianak jahat dan monster2 atau hantu2 jahat yg lain. Series terbaru yg aku tgk plak.. True Blood dari HBO. wow.. nie mmg best, vampire dia mmg lain dari yg lain, dlm cerita nie, satu dunia da tau pasal kewujudan vampire, dan vampire mmg hidup d kalangan mereka. Vampire nie tak semestinye minum darah pompuan je, darah ape2 pun bleh tapi bagi dorang darah pompuan n bayi paling sedap. Lepas tu, dorang bukan tido dlm keranda je, dlm tanah pun bleh tanpa keranda tu. Yg still sama bagi aku adalah, vampire nie still hisap darah, n tak bleh kluar waktu siang. (huhu.. rasanye Micheal Jackson ade sangkut paut kut ngan dorang nie, takleh kena cahaya matahari). Byk lagi series yg citer pasal kuasa2 mistik, kewujudan mahluk2 nie macam Supernatural and X-Files, tapi aku rasa series Angel, Buffy the vampire slayer, True Blood nie mmg specific tuk vampire. Kalau filem atau movie plak, for sure la aku minat Blade, Underworld and baru2 nie movie Twilight (tak sabar tunggu sequel), n movie dari favorite book aku, Interview with The Vampire and Queen of the Damned.



Untuk game, ha... game nie mmg aku minat. Game yg pernah aku main yg ada sangkut paut ngan vampire nie.. game Blood Omen n Legacy of Kain. Dua2 game nie ade sangkut paut gak jalan citer dia.. so kira cam men 2 game tapi satu developer la kiranya. Seperti biasa ar, game2 nie pun vampire dia kena hisap darah tuk survive n ada laa kuasa2 hebat mcm bleh gerak laju, kuat cam gajah, ade telepati power, mcm2 arr ability lain.

K, tujuan aku tulis benda2 merapu nie...
hehe, saja je buang masa aku n korang suma membaca. saja je nak citer2 pasal vampire nie. huhu... abis.

No comments: