Wednesday, May 13, 2009

Main DotA Makan DotA Mandi DotA Tidur DotA

Okey, benda nie mmg aku da taip awal2 d Notepad dulu. Entri kali nie mmg special. Sbb ape special?? Aku nak cerita skit kat korang2 suma pasal diriku dulu masa jumpa satu permainan pc bernama WARCRAFT 3. Game nie dah lama aku main, tapi yg menarik minat aku semula adalah mod game nie, DOTA.

Ok, biar aku intro skit dulu pasal game nie, then baru aku citer pasal ape effect game nie sama aku. DOTA, game nie mod atau game kecik dari ibu game dia, WARCRAFT 3. DOTA maksudnye... DEFENCE of the ANCIENTS. DotA nie sbenarnye dari custom scenario map dari game Warcraft III, di mana game nie mempunyai feature yg membolehkan pengguna membuat map sendiri atau game sendiri ikut suka hati dia je.. So, aku pun tak tau sapa, tapi ade pengguna la telah membuat map DotA nie based dari "Aeon of Strife" map dlm game StarCraft.(Game nie pun mmg aku suka gak)


GAMEPLAY of DotA

Objective map nie adalah memusnahkan opponents's "Ancient". Jadik, ade 2 team yg mempunyai Ancient sendiri, base sendiri, dan control unit sendiri. Develop punya develop... makin lama map nie makin best gameplay dia. Map DotA skrg mempunyai 2 team yg saling berlawanan, Sentinel dan Scourge. Sentinel atau yg slalu aku panggil Senti, nie geng baik, manakala Scourge plak geng jahat. Each base Sentinel dan Scourge nie berkubukan Guard Towers dan waves of units ( benda nie aku panggil Creeps, kalau bunuh bleh dpt duit ) yg akan spawn dari base tu menuju base lawan mengikut laluan nya. D tengah2 base plak, ade "Ancient".. benda yg mesti di musnahkan jika ingin menamatkan game. So, setiap 2 team nie akan berlawan tuk memusnahkan Ancient lawan tuk memenangi game itu. Setiap pemain bleh mengontrol (mcm ayat baru jak aku buat nie) satu Hero... unit yg power dan ade unique abilities berbanding Creeps yg spawn tu. Satu team, bleh mempunyai 5 pemain, so dalam satu game DotA, bleh mempunyai 10 pemain ngan 10 hero masing2. Ok, pemain bleh memilih Hero tuk team dia di awal permainan game, setakat nie map DotA nie mempunyai 93 hero tuk pilihan... yg aku tau la. hehe.

OK, gameplay dota nie tak concentrate ke resource management atau buat2 bangunan base tu mcm game strategy yg lain, ia lebih kepada hero management, maksudnye, kita concentrate kepada satu hero yg kita kawal itu.. d mana kita bleh dpt experience tuk tingkatkan level, dan beli item2 tuk jadik lagi kuat tuk menghadapi hero2 team lawan. So, untuk naik level, kita bleh membunuh creep2 lawan, hero lawan, bangunan lawan atau neutral creep yg ade dlm hutan2 dlm map tu. Hutan mana plak nie??? haaa... Map Dota nie terdiri daripada base team masing2, kawasan2 hutan, kawasan2 laluan creep, kawasan tempat beli item2, sungai (di mana ia juga menjadi laluan hero2 nie tuk berdagang, berlawan, berparti, mandi manda) yg menjadi pembahagi area kawasan team. So, bila dah cukup experience, hero kita akan naik level, dengan meningkatnya level ini, kekuatan hero kita bertambah, life atau nyawa atau yg biasa aku panggil HP pun bertambah, bila certain level d capai, hero kita akan mempunyai skill atau abilities yg lain yg best2 tuk hero tu. Yg membuatkan game nie best ialah kawalan hero kita dan kerjasama antara teammate kita untuk menentang pihak lawan. Wokeh, cukup laa tu tuk intro aku pasal game DotA ini....



Lepas nie.. akan ku sambung plak citer aku pasal bagaimana aku jumpa game nie ngan ape dah effect dia ngan diri ku, hidup ku dan personaliti ku.

Wasalam.

No comments: