Sunday, June 14, 2009

DEGIL ... !!!!! Nak jugak dia pandang....

Jangan Pandang Belakang Congkak (TGV Bukit Raja)
Org2 yg terlibat: Aku, n adik aku Rahimah

K, aku da janji ngan adik aku nak bwak dia gi tgk movie, since aku da tgk night at museum tu aku bawak la gi tgk JPBC ..


Warning : Spoiler Ahead.. Read at Your Own Risk

Aku lupa da sapa nama pakcik tu.. dia slalu berlakon dlm citer Anak Mami. So, c packick tu sakit tenat dan citer nie bermula kat rumah dia ngan satu upacara nak hilangkan saka tau belaan pakcik yg menghantui dia tu. Pakcik nie ada pembantu rumah , sungguh lawa minah nie (Lisa Suriani, skali pandang, terpikat, 2kali pandang lagi la terikat2). So, lepas pakcik nie meninggal dunia, ada la wasiat tuk 3 waris dia.. cucu-cucu dia (sam, mazlan petpet, cat farish). So c 3 org yg tak kenal mengenal nie pun jumpa laa d kampung datuk dorang tu tuk dengar ape wasiat dia. Nak d jadikan citer, datuk dia akan mewariskan suma harta benda dia d kampung tu ngan syarat, tak bleh pandang belakang congkak kat rumah tu.

Citer punya citer, mereka telah mengacau congkak datuk dorang tu n terpandang belakang congkak tu, n secara otomatiknya, mereka bertiga nie telah mewarisi antu2 datuk mereka tu. c sam di rasuk antu raya (kira otai gak laa mekap dia nie), mazlan dapat jadik org minyak, cat farish jadik toyol.

Time siang mereka nie normal, time mlm jek setan2 dorang nie kluar. Nak lebih precise time bulan mengambang, time tu laa dorang mula merasa aneh gunda gulana cam cacing kena minyak tanah n transform jadik antu2 yg diwarisi mereka tu. Time siang dorang pegi dating, time mlm.. dorang pegi kacau org2 kampung.. mmg tu laa kerja budak 3 ekor nie. Sementara tu, tok ketua kampung dah carik sorang bomoh jawa yg terrer (Kuman KU2), tu pun tak dpt nak lawan antu2 tu. Nak tau citer nie lagi, kena laa tgk kat cinema, kalau malas, tunggu laa raya nnt. sure ade punya.

Review aku:
Movie nie kira cubaan bagus la tuk comedi seram dari Ahmad Idham. Komedi n unsur lawak tu dah ada, cuma some part bila time lawak tu, aku hanya dpt senyum tetapi tidak ketawa mengikut penonton2 lain yg tak reti berhenti ketawa tu. Baru ckp skit da gelak, baru lawak spastik skit da gelak. (Pehal laa org2 skrg nie, lawak bodo yg tak best pun bleh gelak ke??)So, bagi aku some part tuk punch line lawak dorang dlm movie nie tak berkesan kepadaku, malah ngan melihat lakonan tu, time menonton wayang nie pun aku suda mendapat ilham bagaimana untuk memPerfectkan lagi lawak2 dorang tu.

Jalan citer dia kira ok la, takde la berat n serius sgt, n watak C Lisa kureng dialog n last2 part tu, c bomoh tu (Azli) senang sgt kalahkan dia. (actually, tak kalah pun, nak tau sbb pe?? kena tgk la kut kalau nak tau)Lastly, antara scene2 yg aku suka adalah time c Lisa Suriani tgh baca mantera dia (dia nie mmg cun), scene budak 3 org tu tgh khayal sampai menyanyi n menari ngan awek2 dorang dekat gua tu, n paling favourite aku.. nie mmg aku gelak kaw2 punya, Scene time c Cat Farish kena rasuk dek toyol tu n merempit ngan moto 3 roda tu. Tu mmg susah nak carik.

3 bintang dr aku..
WIKEED WIKEED ... EEEEEKK!!

1 comment:

Yis said...

astaga silap plak komen